Geplaatst op

Zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen

Topprestaties behalen in de sport is ondenkbaar zonder zelfvertrouwen. Alleen degenen die in zichzelf en hun capaciteiten geloven, kunnen topprestaties leveren en overleven in kritieke situaties. Hoe atleten omgaan met druk en moeilijke situaties hangt grotendeels af van hoeveel zelfvertrouwen ze hebben. Bij een gebrek aan zelfvertrouwen worden kritieke situaties als bedreigend ervaren, waardoor de kans op falen groter wordt. Vertrouwen lijkt een belangrijke succesfactor te zijn. Iedereen wil vertrouwen. Maar de vraag rijst: wat is het precies? Hoe wordt het gemaakt? Kun je zelfvertrouwen ‘trainen’? In het kader van dit artikel worden deze vragen onderzocht en worden praktische tips voor sporters en trainers gegeven.

Wat is zelfvertrouwen?

Iedereen heeft vast wel zinnen gehoord als: “Deze overwinning heeft me veel zelfvertrouwen gegeven”, “Ik had vanaf het begin geen zelfvertrouwen” of “Een paar domme fouten en meteen was mijn zelfvertrouwen weg”. In de sportpsychologie wordt zelfvertrouwen gedefinieerd als het “geloof of vertrouwen dat men de gewenste resultaten kan bereiken (bijv. overwinning in een wedstrijd) op basis van eigen kunnen”. In eenvoudige bewoordingen kan zelfvertrouwen worden gezien als de verwachting van succes. Zelfverzekerde atleten geloven dat ze de competenties en vaardigheden kunnen verwerven om hun potentieel te bereiken. Aan de andere kant twijfelen atleten met een gebrek aan zelfvertrouwen vaak of ze goed genoeg zijn of dat ze hebben wat nodig is om succesvol te zijn.

Zelfvertrouwen is een kwaliteit die kan worden begrepen als een persoonlijkheidskenmerk en als een situationele, tijdelijk variabele toestand. Net als fysieke fitheid kan zelfvertrouwen worden opgebouwd of gereguleerd door specifieke vormen van psychologische training. De relatie tussen zelfvertrouwen en prestatie kan worden weergegeven door een omgekeerde U-functie, waarbij het hoogste punt iets naar rechts scheef staat. Prestaties verbeteren tot op zekere hoogte met toenemend zelfvertrouwen. Verdere toename van het zelfvertrouwen na dit punt leidt tot een drastische verslechtering van de prestaties. Optimaal zelfvertrouwen betekent dat je gelooft in je capaciteiten om succesvol te concurreren, maar toch een zeker respect voor je tegenstanders behoudt. Vertrouwen in ons eigen kunnen stelt ons in staat om effectief om te gaan met onze eigen fouten en tegenslagen en richt onze focus op succes. Benadrukt moet worden dat elke persoon zijn eigen optimale niveau van zelfvertrouwen heeft waarin hij zijn beste prestaties kan leveren. De curve in figuur 1 is eigenlijk slechts een gemiddelde curve. In werkelijkheid ziet de curve er voor elke persoon anders uit.

Gebrek aan zelfvertrouwen

Veel atleten hebben uitstekende fysieke vaardigheden en een goede techniek om succesvol te zijn, maar zijn niet in staat om te presteren in kritieke competitieve situaties. Atleten met een gebrek aan zelfvertrouwen hebben meer kans om met hun zwakheden om te gaan dan zich te concentreren op hun sterke punten; hun concentratie wordt afgeleid van de taak die voorhanden is. Je denkt vaak aan de gevolgen van de wedstrijd: wat zullen mijn ouders ervan zeggen? Hoe zal mijn trainer reageren? Dit verstoort de competitie, de atleet aarzelt, handelt steeds meer geremd en het foutenpercentage neemt toe. Dit fenomeen wordt in technische termen verstikking onder druk genoemd.

Oververmoeid

Het andere uiterste, dat ook nadelig is voor de prestaties, is overmoed. Men kan hiervan spreken wanneer de atleet zijn capaciteiten duidelijk overschat. De atleet is van mening dat hij zich niet hoeft voor te bereiden of zich inspant om de wedstrijd te winnen. Om een ​​optimaal zelfvertrouwen op te bouwen, heb je altijd een gezond respect van de tegenstander en de innerlijke instelling nodig om alles te geven.